Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

J28a89n35a 93M71a39j92o40v23á

22. 1. 2016 15:44

Vzdělávání za socialismu...to byla koncentrovaná propaganda, která prolínala vším včetně přestávek. Světonázor ve slabikáři, světonázor v početnici, kresby továren, básničky o sovětských hrdinech...

Podotýkám, jediný světonázor.

Jinak-opravdu mají dneska děti více vyučovacích hodin týdně? Nejeví se mi to (neověřovala jsem) pravděpodobné.

1 0
možnosti

J82i92ř85í 14M38í74k16a

22. 1. 2016 16:13

V podstatě tím výčtem převážně ale zmiňujete předmět český jazyk/literatura.

V prvouce jsme počítali hruštičky a jablíčka.

Dnes je taky jeden světonázor :-) Ale učí se, jak na základě diskuze přijmout jeden jediný názor ,) Já v těch metodických instrukcích pro učitele vidím jasně zaujatá zadání. Kdo bude mít jiný názor budou učitelem/třídou ostrakizován , nebude mít dobré známky. Všichni se vyjádří, ale názor bude jeden správný. To je můj názor. Já to neviděl v akci, ale ti učitelé, co se budou striktně držet těch metodických pokynů, nedovolí špatný názor.

Kdyby to nepůsobilo tak zaujatě, možná bych i věřil, že zkouší v dětech rozvíjet nezávislé myšlení. (imho děti už nezávislé myšlení mají sami o sobě a naopak bychom ho jim měli nechat).

Jiná věc je, že ta totalitní škola byla skutečně velmi nepříjemná na té osobní rovině... těmi přestávkami, kdy jsme museli povinně "kolovat" po chodbě jak vězni v kruhu, dojídat v jídelně apod. a vůbec celková atmosféra strachu z režimu. Já nicméně měl namysli vyučovací předměty jako takové. Dnes jsou v módě průřezové předměty, kde skutečně i do těch přírodních věd a technických předmětů zatahují velice právě politiku. To je přímo definováno jako cíl, takže ani ne tak můj názor. A ta politika je myslím propaganda, takže pokud tam tahají aktuální dogmata do výuky, tak samozřejmě nejsem spokojen :-))

0 0
možnosti
Foto

Cituji Petera Graye:

Jako dospělí máme určitou zodpovědnost vůči našim dětem a dětem na celém světě. Je naší zodpovědností vytvořit bezpečná, zdravá a uctivá prostředí, ve kterých se mohou děti vyvíjet. Je naší zodpovědností zajistit, aby děti měly správné jídlo, čerstvý vzduch, netoxická místa na hraní a mnoho příležitostí komunikovat s ostatními lidmi v celém věkovém spektru. Je naší zodpovědností být vzory slušného chování. Ale jediná věc, o kterou se nemusíme starat, je vzdělání našich dětí.

http://www.mises.cz/literatura/svoboda-uceni-49-kapitola-5-deti-se-vzdelavaji-samy-iv-lekce-ze-sudbury-valley-238.aspx

1 0
možnosti

J83i69ř68í 21M35í32k31a

22. 1. 2016 15:14

Souhlasím. Jak řekl zakladatel Summerhill "Nikdo není dost moudrý nebo dost dobrý, aby formoval charakter jakéhokoliv dítěte. To špatné, co se děje s naším nemocným, neurotickým světem, je dáno tím, že jsme byli formováni. Dospělé generaci, která viděla dvě velké války a jak se zdá, se chystá spustit třetí by nemělo být svěřeno ani formování charakteru krysy."

Jak neurotický svět dospělých, jenž je na pokraji kolapsu, chce formovat právě morálku, to působí dost nepoučitelně. Nebo nepoučeně. Koukají na děti jako na nějakou surovinu nebo materiál ke tvarování. Chybí dostatečná sebereflexe a pokora. Ne děti jako nástroj/aktivum v jakési šílené hazardní ruletě.

1 0
možnosti

"Rozdíl je v tom, že komunisté zas až tolik školu k (politické) propagandě nevyužívali, jako se tomu děje dnes."

Když se podívám na Vaši fotku, pane autore, tak si musím říci, že už je asi hodně stará (ale to se mi moc nezdá, tenkrát ještě selfíčka nefrčela, bo materiál byl drahý), nebo trefně poznamenat: "Od Vás to sedí..."

Tvrdíte, že vzdělávání ukrajuje dětem volný čas, který by mohly využít jinak. Podle textu, který výše prezentujete, mám dojem, že Vám toho volného času zbylo docela hodně...

Kdybyste měl alespoň základní potřebu zjistit si něco o personalistických a individualistických vzdělávacích metodách, které se dnes mezi českými rodiči prezentují jako moderní ("děti by se měly učit jen to, o co mají opravdu zájem, a tehdy, kdy mají chuť"), zjistil byste, že za a) nejsou tak moderní, jak by se zdálo (pocházejí většinou z druhé poloviny 19. století - Montessori, Summerhill, nebo z počátku 20. století - Waldorf), a za b) už byly překonány v druhé polovině 20. století pro svou naprostou bezzubost. Plodily totiž obrovské množství nevzdělaných a nevzdělávatelných dětí, které si pletly sebevědomí s nedostatkem sebekritiky.

Moderní trend naopak znovu posiluje úlohu učitele jako průvodce vzděláváním.

A výchova do škol patří. Jednak děti tráví ve škole spoustu času a musí dodržovat určitá pravidla a normy, a také mnoho rodičů prostě deleguje své rodičovské povinnosti na školu. Včetně těch výchovných.

ASle abych jen nekritizoval. Souhlasím s Vámi bezvýhradně v tom, že politika a propaganda (včetně reklamy) do školy nepatří.

1 2
možnosti
Foto

Komunisté zas až tolik školu k politické propagandě nevyužívali;-D;-D;-D. Jako vtip je to dobrý, ale jako skutečnost je to zcela mimo.Rv

2 1
možnosti

Blogový příspěvek se snaží obsáhnout příliš mnoho, a tak je nutně trochu zmatený. Nicméně takový povšechný souhlas. Rozmělňování výuky "tvrdých" věd měkkými humanitními obory, v nichž se dá, na rozdíl od fyziky a biologie, o pravdě hlasovat, u některých žáků vede k představě, že když vlastně jako ty pojmy neumí v těch přírodních vědách správně používat a neumí spočítat nějaké smysluplné výsledky u fyzikálních úloh, nic se vlastně neděje, protože tyhle věci si najdou na googlu a na wikipedii a na nich přece už je jen to, aby k tomu zaujali to správné stanovisko...

0 1
možnosti